آیا نخستین وظیفۀ جویندگان حقیقت این نیست که یکراست بی آنکه به چپ و راست نظر افکنند، به سوی خود حقیقت پیش بتازند؟ آیا گفتن حقیقت در قالب فرمایشی و تحمیلی، در حکم از یاد بردن آن نیست؟ حقیقت چونان نور، از فروتنی به دوردست؛ و تازه در برابر چه کسی باید فروتن باشد؟ دربرابر خود؟ حقیقت، دروغ و نا درستی را رسوا می سازد. پس آیا نباید بر ضد دروغ باشد؟
اگر فروتنی خصلت پژوهش باشد، بیشتر نشان ترس از حقیقت است تا ترس از ضد حقیقت. فروتنی در هر گامی که من برمی دارم مانند ترمز عمل می کند و به پژوهشگر فرمان می دهد که در برابر نتیجه ی پژوهش بر خود بلرزد. فروتنی مانع دستیابی به حقیقت است.
افزون بر این، حقیقت، عام و جهان گستر است، به من تعلق ندارد، از آن همگان است. حقیقت مرا تصاحب می کند، من او را تصاحب نمی کنم. دارایی من عبارت است از صورت [بیان حقیقت]، صورت [فرم] ، فردیت معنوی من است. سبک همان انسان است. عجبا ! قانون حق نوشتن به من می دهد اما مقرر می دارد که به سبکی غیر از سبک خود بنویسم! من می توانم سیمای ذهن خویش را نشان دهم اما باید نخست چین و شکن های مجاز و فرمایشی را برآن تحمیل کنم! چهرهء کدام انسان شرافتمندی از این الزام سرخ نمی شود و ترجیح نمی دهد که سیمای خود را زیر ردا پنهان کند؟ ردا دست کم می تواند صورت کسی مانند ژوپیتر را پوشیده بدارد، تن دادن به چین و شکن های مجاز و فرمایشی چیزی نیست مگر با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشتن.
شما گونه گونی شورانگیز و غنای پایان ناپذیر طبیعت را می ستایید. شما توقع ندارید که گل سرخ عطر گل بنفشه بدهد. اما می خواهید که غنی ترین پدیده ها یعنی ذهن فقط به یک شیوه وجود داشته باشد؟ من آدمی شوخ طبع هستم، اما قانون امر می کند که با وقار بنویسم. من بی پروا هستم، اما قانون فرمان می دهد که قلم من باید فروتن باشد؛ خاکستری بر روی خاکستری تنها رنگی از آزادی که قانون به من اجازه می دهد آن را به کار برم، هر قطرهء شبنم در زیر تا بش خورشید به رنگ های بی پایان می درخشد اما خورشید ذهن در فرد چیزی که بازتاب باید نیابد جز یک رنگ، آن هم رنگ رسمی و مجاز را بیافریند! گوهر ذهن همواره ذات حقیقت است و شما با این گوهرچه می کنید؟ فروتنی؟ گوته می گوید: فقط فرومایگان، فروتن هستند ،و شما می خواهید بر سرذهن همین بلا را بیاورید؟ [...] فروتنی عام ذهن، عقل است. این آزادی مندی جهان گستری که درهر طبیعتی، سرشت ذاتی را پاس می دارد.
Anck do la 1843 MEW I. P. 5 sq
آزادی، ذات انسان است تا بدان حد که حتی دشمنا نش نیز آن را تحقق می بخشند. البته در عین پیکار با واقعیت آن: آنان می خواهند چیزی را که به عنوان زیور طبیعت بشری به دور افکنده اند، در مقام ارزشمند ترین زیور از آن خود سازند.
هیچکس با آزادی [به طورکلی] پیکارنمی کند، افراد حداکثر با آزادی دیگران پیکارمی کنند. بنابراین همهء انواع آزادی همواره وجود داشته است، فقط گاهی به صورت امتیازی خاص و گاهی به صورت حق عام.
[...] مسئله این نیست که آیا آزادی مطبوعات باید وجود داشته باشد، چرا که این آزادی همواره وجود دارد. مسئله این است که آیا آزادی مطبوعات، امتیاز خاص چند فرد است یا امتیاز ذهن بشر [ به طور عام ] . مسئله این است که آیا آنچه برای عده ای نا حق است ممکن است برای دیگران، حق به حساب آید؟ [...].
سانسور درونی حقیقتی آزادی مطبوعات، انتقاد است. انتقاد آگاهی است که آزادی مطبوعات، خود، برپا می دارد.
خود سانسورهم قبول دارد که هدفی در خود نیست و فی نفسه، هیچ چیز خوبی ندارد و در نتیجه بر اصل "هدف وسیله را توجیه می کند" استوار است. اما هدفی که به وسایل نادرست نیاز دارد، هدفی درست نیست [...].
برای دفاع از آزادی درهر عرصه ای و نیز برای درک آن باید سرشت ذاتی آزادی را، بی توجه به مناسبات خارجیش در نظر گرفت. ولی آیا مطبوعاتی که خود را به سطح یک حرفه پایین می آورد، به سرشت خود وفادار است و بر اساس شرافت طبیعت خود عمل می کند و آزاد است؟ البته تردیدی نیست که نویسنده باید برای زیستن و نوشتن، پول و درآمد داشته باشد، اما به هیچ وجه نباید برای به دست آوردن پول زندگی کند و بنویسد.
پرانژه [شاعر و آوازخون فرانسوی ١٧٨٠- ١٨۵٧] در یکی از ترانه های خود می خواند:
من برای ترانه سرایی زندگی نمی کنم،
حضرت آقا اگر شما جایم را بگیرید،
برای زیستن ترانه می سرایم،
تهدید نهفته در ترانۀ بالا در بر گیرندۀ این اقرار ریشخند آمیز است که شاعر به محض این که شعر برایش وسیله شود به خود فروشی تن در می دهد.
نویسنده به هیچ وجه کارهای خود را وسیله نمی داند. کارهایش هدفی در خودند. او آثارش را برای خود و دیگران تا بدان حد از وسیله دور می داند که در صورت لزوم، موجودیت خویش را هم برای وجود کارها یش قربانی می کند و این سخن واعظ دینی را - البته به شیوه ای به کلی متفاوت - سر لوحه کار خویش قرار می دهد: از خداوند اطاعت کن نه از انسانها. خود نویسنده نیز جزو این انسان ها ست، با نیازهای بشری و امیال بشری خویش [...] نخستین آزادی مطبوعات آن است که حرفه نباشد. نویسنده ای که مطبوعات را تا حد وسیله ای مادی پایین می آورد سزاوار آن است که این برد گی درونی او با بردگی بیرونی یا سانسور مجازات شود. به عبارت دیگر مجازات او، همانا سانسور است.
کارل مارکس - ترجمه از محمد پوینده
باز نویسی از رحمت خوشکدامن
٣٠/ ١/٢٠١٠
Rhz. 1842. MEW. I . P51. 51 . 54 . 60 . 70 . sq